tisdag 21 december 2010

BÄTTRE FÖRR...


Självklart var det bättre förr, ju förr dess bättre säger man ju.. Denna svartvita bild är från april 1973, alltså förra seklet, från vänster jag själv, Lars-Anders Ulfheim ( nu en glad pensionär 66 år ung ), Larsa Karlsson ( fortfarande arbetskamrat till mig ), då hette det Munksjö AB och låg där Kvantum ligger i dag, nu finns vi på Madesjövägen 21 i Nybro och heter Smurfit Kappa Sverige AB, mycket vatten har runnit i Bolanders bäck sen dess, men det var en rolig tid. Vi var Konstruktörer / Provmakare och behärskade till fulländan att göra wellpapplådor / prover för hand, d.v.s vi ritade på ritbord, skar ut med kniv och bigade med en träbit.. I dag är det bara Larsa som klarar av det moderna sättet att göra prover via dator och cadcamutrustning. Jag är dock säker på att vi alla skulle klara av det gamla sättet fortfarande. Att jag kan datera fotot beror på att jag just hade muckat efter 1 år i lumpen och köpte den rutiga skjortan och de utsvängda byxorna för en del av "muckarpengarna". Kolla våra frisyrer, de är fortfarande "up to date" åtminstone Larsas och min =)  Vad som är det mest fantastiska egentligen är att vi alla tre blev wellpappen trogen, Lars-Anders & Larsa stannade kvar i Nybro hela tiden, medan jag har turnerat runt lite i Västergötland och Skåne på olika företag, förutom att jag numera flänger runt överallt från Stockholm och söderut i mitt jobb. Så här när året går mot sitt slut så brukar man ju summera vad som hänt under året, och det har varit händelserikt kan man säga, kulmen var absolut den 22 aug när jag drabbades av hjärt & andningsproblem och fick åka plåstertaxi till Kalmar Lasarett, men som väl är "ont krut förgås inte så lätt".. Jag är oerhört tacksam för sjukvården och förmånerna vi har i Sverige tack vare våra skatteinbetalningar, och kommer aldrig att klaga på dessa mer.
Tänker man ännu längre tillbaka så är det ju mitt liv tillsammans med Madeleine och våra sju barns födelse,
alla alldeles egna personligheter, men ändå så "snortajta", en del av dem har börjat begåva oss med barnbarn, nio stycken hittils, i juni -11 beräknas nr 10 anlända, spännande.. snart står julen för dörren ( hoppas vi kommer ut ) och då får Madeleine och jag fira den själva för första gången på 37 år, och det är en märklig känsla, men det blir en ny upplevelse att dela. Detta lugnet varar ända till nyårshelgen är det sagt, då samlas stora delar av familjen i Bergkvara igen, det bara fransoserna som stannar kvar i värmen ( +8 idag ) medan vi Vikingar klarar oss galant i -15 grader som det är idag.. så nu är det bara att krypa i pyjamasen och lägga sig i en varm skön säng.. Godnatt och vi hörs och ses längre fram.

1 kommentar:

  1. Jättefin den där bilden - den känner jag väl igen men visste inte att du hade den digitalt. Fint!!! En snygg kille är du i den skjortan - tror att jag sparat den, faktiskt, så du kan ha den som målplagg - inte bli smalare än att den är lagom;-)
    Vad gäller Nyår så försöker jag få alla att stanna hemma hos sig och inte åka runt på vägarna när det är så mycket kallt och farligt väder på gång. Så det kan mycket väl tänkas att vi blir ensamma vid nyår också;-) Våra kära föräldrar uppskattar vår närvaro när vi känner att vi har tid så det går ingen nöd på oss och det är så skönt att slippa oroa sig för alla vägfarande barn. Kör fint hem imorgon!
    Kram på dig, min Älskling, hoppas du ligger och sover sött. Själv är jag uppe mest för att kolla hur luftvärmepumpen funkar när det är
    -17° (minus sjutton grader!). Vill du veta hur många grader vi har inne då? Jag skulle gilla en varm kram, så kan vi säga så länge;-)
    KraM

    SvaraRadera